søndag 21. april 2024

Nydelig dag i packraft!

Det ble en aldeles nydelig dag i packraften som planlagt, og i godt selskap til og med.

Kort etter at jeg hadde lastet båten og skulle hoppe oppi dukket Frank opp og var ikke sen om å komme seg utpå han også.

Det gikk heller ikke lang tid før første ørretene var på og det var kobber og rødt som fungerte godt i morgensola.

I dag ble Frank den som dro i land pokalen i antall arter. Foruten flere ørreter på samvittigheten kunne han også skilte med en liten røye. Ikke så veldig overraskende da vi vet de også finnes her.

Det ble fine timer også på den sedvanlige lunsjplassen våres, ja ganske så mange timer faktisk ved kaffebålet. Det er ikke feil det heller.

Fra land ble det også tatt mange ørreter i dag, men ingen veldig store. All fisken i dag ble tatt opp som kultivering her, bortsett fra en. Den største i dag fikk nemlig svømme tilbake igjen.

Det var likevel artig å se at alle ørretene vi tok i dag var i rimelig godt hold. At det er gode næringsforhold for ørreten i vannet her er ganske sikkert da.

Under lunsjen i dag telte vi hele 5 havørner på himmelen over oss en periode. Det er virkelig moro å kjenne på villmarksfølelsen selv så kort fra by'n som vi var i dag.

Et yrende fugleliv i skogen rundt oss var det også, deriblant en hakkespett som trommet signalet sitt høyt og tydelig borti åsen.

Klokka tikket mot sein ettermiddag da vi tilslutt gikk i land ved bilene igjen etter en lang, flott dag på tur.

Nå krysser vi fingrene for tilsvarende dager framover. Det bør ikke bli veldig lenge til vi er på tur igjen med packraft og fiskestang.

lørdag 20. april 2024

Iskald nordavind i formiddag

Den var iskald den vinden som herjet med Haugalandet denne lørdagen i april. Kun i godt le for den var det litt varme å hente fra sola.

Etter en times tid ved fiskevannet var det ingen fangst å rapportere om, kun to solide kjenninger og et par forsiktige napp borti sluken.

Uansett fangst eller ikke, mildt eller kjølig i været, ja så er det vår med stor V. Bjørka skyter musører og det er det gamle tegnet på at ørretsesongen er i gang, selv om det er lenge siden jeg sjøl proklamerte her på bloggen om nettopp det.

På tur hjemover stoppet jeg innom en fjordarm for noen kast etter sjøørreten. Der ble det en tass som var innom håven + en som fulgte sluken helt inn mot land. Den var ganske så fin i størrelse.

Jeg hadde et håp om en tur i packraften i dag, men det gikk ut pga. vinden. I morgen derimot er det planlagt tur med nettopp den og da i godt selskap er planen. Det er meldt langt mindre vind.

torsdag 18. april 2024

Askeladden er klar for sesongen

Båten har fått seg en oppgradering etter påsken og det er forhåpentligvis snart klart for en tur på sjøen igjen kommer finværet og varmen snart.

Askeladden har fått nytt kjøljern nemlig. Den gamle metallista var rimelig utslitt, ja den manglet faktisk noen steder under kjølen. Mulig kunne jeg gjort jobben selv, men det er langt tryggere og enklere å få folk som kan det til å gjøre jobben.

Båtskadesenteret på Avaldsnes på Karmøy var redningen og de fikset dette for en veldig grei pris synes jeg. De anbefales herved.

Det hadde vært fint med en båttur snart da, selv om det til helga blir packraften som får luftet seg igjen. Kanskje en fin helg i mai kan gi Askeladden første sjøtur i år?

søndag 14. april 2024

Båltur

Det var det det ble i dag, og ikke særlig til fisketur. Kanskje 10 minutters fiske og 4 timers bålkos.

Det gjør jo ingenting. Et par napp kjente vi og fisk så vi. Like trivelig var det å sitte ved bålet i gode campingstoler og prate om alt og ingenting.

Endel av praten gikk på kommende turer i år. Det nærmer seg den fineste årstiden. Vi skal på tur i sommer er planen, jeg og Frank. Det blir østover igjen etter noen års fravær. Vi setter av to uker på tur sammen. Hvor vi planlegger turen i sommer kan jeg komme tilbake til her på bloggen. Det blir i alle fall med packraft, garantert.

Neste helg blir det også tur sammen, da luftes packraftene igjen lokalt her i distriktet bare været er med oss da.

Stay tuned!

lørdag 13. april 2024

Vårlig i skogen

Det var virkelig vårlig i skogen i formiddag med et yrende liv både på land og til vanns.

Jeg fikk utnyttet formiddagen maksimalt synes jeg i dag, med først halvannen time på jobb over en rettebunke, for så drøye to timer med fiskestanga.

Det var de 20 første minuttene i dag ved fiskevannet at det var mest liv å kjenne. To fine ørreter på land, pluss en litt større innom håven.

Den var rundt halvkiloen den som fikk svømme ut igjen. De to jeg tok opp noe mindre i størrelse.

Under overflaten er det liv på gang. Paddene har startet leken og er godt i gang inne i grunne viker.

Et yrende fugleliv var det også der jeg var i dag. Termometeret bikket tosifrede grader. Det er herlig å kjenne at nå går det riktig vei.

tirsdag 9. april 2024

Fru Rauer er tilbake!

Fru Rauer er tilbake fra vinterens Afrikaopphold. Mandag 8. april landet hun igjen på reiret etter en lang reise nordover fra Vest-Sahara der hun har overvintret forteller NRK.

Det er selvsagt fiskeørna "Fru Rauer" vi snakker om her. Den geniale livesendingen fra NRK Østfold sender bilder fra reiret til fiskeørnparet ute i Oslofjorden minutt for minutt, der Fru Rauer er sjefen i paret.

Virkelig fascinerende hva NRK har fått til her sammen med dyktige fuglesupportere, biologer og ornitologer.

Som i fjor kommer undertegnede til å kikke innom denne livesendingen mange ganger til dagen. Flott at rikskringkasteren bruker litt ressurser på slikt. Her er mye spennende å se og lære om livet til fiskeørna.

EDIT 13. april 2024.

søndag 7. april 2024

To pluss fire

I det regnværet i morges forsvant nordøstover var jeg på vei ut i retning formiddagsfiske i nabokommunen.

Det var meldt fin temperatur i dag, men kuling i kastene. Da gjaldt det å finne et fiskevann der det var le å finne for vinden. Jeg har noen slike rundt forbi her i distriktet og der ble det gode tre timer på tur i dag.

Det nærmer seg nå

9 varme grader var det i lufta da jeg gikk fra bilen. Heldigvis ikke så langt da jeg må ta hensyn til foten med brudd i. Fjellstøvlene fungerer fint og gir god støtte heldigvis.

Det var fisk bortpå på et av de første kastene og to var på land i løpet av en halvtimes fiske.

En halvtime seinere kunne jeg notere enda fire stykker på land, men så stoppet det nærmest opp. Den siste timen i dag så var det så og si helt resultatløst, bortsett fra én som jeg hadde nesten på land, men den datt av i vannkanten og sprellet seg ut igjen.

Da ble det de 6 i dag, som alle ble tatt opp som kultivering her. Opp i kanskje 3-400g i størrelse de største i dag.

På vei tilbake til bilen holdt jeg nesten på å tråkke på en liten skapning, en Nordpadde (Bufo bufo),  som nok har hatt noen kalde dager med all snøen som kom så plutselig. Vel, nå er det mildere utsikter i vente for den lille krabaten som jeg forsiktig skrittet over på stien.